Od pramene
Předprovozní prohlídku nového kola máme za sebou a k vaší
plné spokojenosti se tak uzavřelo přípravné teoreticko-obchodně-technické
období. S Plnou vervou lze tedy odstartovat praktický provoz.
PRVNÍCH 150 km
Na jeho začátku je
záběh. Toto zahřívací kolo je kapitolkou z bikerova života plnou emocí a
pestrosti zážitků z nového sportu, směsí překvapení radostných i pocitů
rozčarování z nenaplnění představ. Ponechme však stranou jezdcovu
pocitovou stránku věci, jejíž uspokojení je pochopitelně jinak cílem, a
soustřed'me se na prostředek k dosažení stavu blaha bikerské duše jeho
stroji. A to bez přehánění ve chvílích pro kolo z hlediska provozní
spolehlivosti a životnosti velmi podstatných.
PROČ ZÁBĚH A PROČ ZROVNA
150 km?
Trocha teorie nikoho
nezabije. Každá věc během svého provozu ctí jistý zákon týkající se
počtu závad v závislosti na délce jejího užívání. Mechanizmy se více méně
poslušně chovají podle celkem přiléhavě nazvané vanové křivky výskytu
poruch, která má tři zásadně odlišná provozní období. Na počátku poměrně
prudce počty závad klesají, pak přijde dlouhý úsek s jejich rovnoměrným
nízkým výskytem a nakonec se začnou poruchy zase objevovat stále častěji.
První etapou je právě záběh,
druhou lze označit jako optimální dobu provozu a třetí, kdy se všechno
sype, ta už je jen pro zlost. Na rozdíl od právnických praktik zde žádné
možné obejití zákona není a všemi třemi fázemi naše kolo projde, ať se
nám to líbí nebo ne. A tak, i když jsme investovali do biku třicet tisíc,
neznamená to, že na něj nebudeme muset sáhnout. Chyba lávky: čím je kolo
dražší a jeho komponenty složitější, tím je citlivější na počáteční
údržbu. Dlouhodobý provoz s minimálními poruchami je pak odměnou
kvalitativně vyšší třídy. Záběh s nutnostmi dolaďování a drobných
oprav tedy není možné přejít, ale ani ho nelze v podstatě zkrátit. Je dětskou
nemocí, která zanedbáním poznamená celý život.
Na provozní dobu zvýšeného
dohledu vyjádřenou cifrou 150 km je třeba pohlížet jako na optimální
dobu vhodnou k provedení první garanční prohlídky určenou na základě
servisních zkušeností. Nedá se obecně ztotožňovat s koncem záběhu, který
bude asi trvat o něco déle a u každého typu bude jistě i různě dlouhý.
Oněch 150 km se ale ukázalo jako doba, kdy již má každé kolo něco za
sebou a je přiměřeně rozladěné, aby garanční prohlídka a doseřízení
mělo smysl, ale současně ještě nehrozí nebezpečí zničení uvolněných
dílů při zanedbání údržby.
Vychází se i z předpokladu,
že dražší, více provozně zatěžovaná kola budou pečlivěji majiteli
sledována. Nevykládejte si proto termín první záruční opravy jako den,
kdy se na vaše kolo poprvé někdo podívá. Mohl by vám totiž také rovnou některé
díly, například kliky nebo řízení, vyměnit za nové a to na váš účet.
Zanedbanou údržbu totiž nepokrývá ani celoživotní záruka se třemi hvězdičkami.
I když je kolo správně předprovozně
seřízeno, výrobní technologie dílů i jejich montáž vyžadují určitý
provozní čas ke stabilizaci správné funkce. Obecně vše, co se hýbe a točí,
si potřebuje nalézt a vyhladit svoji dráhu a vše na pevno mechanicky spojené
si musí vzájemně sednout a vytvořit potřebné styčné plochy. Ohlazením
drsností styčných povrchů dojde ke vzniku vůlí u točivých nebo kluzných
uložení a u pevných spojů k jejich uvolnění. Takže: pedály mohou jít
zpočátku ztuha, ale za čas mají znatelnou vůli, stejně sedlovka, se
kterou se jen obtížně nastavovala výška sedla, při jízdě klouže. U drahých
dílů s broušenými drahami je
tento proces většinou jednorázově doseřízením odbyt. Naopak, nejobyčejnější
součástky s lisovanými, často nekruhovými a málo tvrdými plochami pro
kuličky se obtížně seřizují a dosažení stavu dlouhodobé optimálního
nastavení je u nich někdy prakticky nemožné. Jednotlivá ostře sledovaná místa
jejichž zanedbaná údržba může mít výrazný finanční dopad na vaši
kapsu nebo která jsou důležitá z hlediska bezpečného provozu:
spojení klik s hřídelem
dotažením šroubu/matice v ose klíčem zkontrolovat z počátku po každé jízdě
později občas, ale vždy, když se ze středového složení ozývají
pravidelné zvuky nebo je podezření na vznik vůle;
NÁŘADÍ,
BEZ KTERÉHO SE NEOBEJDETE
Už z uvedeného postupu provádění předprovozního
servisu byla zřejmá potřeba nějakého nářadí. Vůbec si nemyslím, že
každý majitel biku musí mít doma profesionální sadu nástrojů, ale když
nemáte ani imbus klíče, promiňte pak to s kolem nemůžete myslet vážně.
Doba, kdy několik cinkajících plechových klíčů s olejničkou v kožené
brašničce pod sedlem stačilo ke generálce favorita, je historií. Nutno však
připustit, že starost o další mechanický osud kola dnes výrobce ale často
ani prodejce, podle toho, jaká je jejich nabídka servisního nářadí příliš
netlačí.
Nebylo by přesné tvrdit, že v
prodejnách nic není. S nedávnou minulostí se dnešní situace nedá
srovnat, jen jaksi chybí nabídka ucelených sad pro provádění údržby, které by svoji obsahovou bohatostí umožňovaly jednak pohotovostní zákroky,
ale také domácí servis různé úrovně.
Základní vybavení
- imbusové klíče 8, 6, 5,
4, 3, 2...
Rozšířené vybavení navíc
Samozřejmě lze uvést dále zarovnávací
frézy, výstružníky, závitníky a závitová očka, nástroje a přípravky
pro rovnání a kontrolu rámů, šablony na brzdy ... a ještě to nebude všechno
- to už ale zcela jistě přesahujeme rámec potřeb domácího servisu.
PODPORUJTE
SVÉHO MECHANIKA
Uvedené seznamy by ale neměly znamenat, že si biker musí dělat
všechno sám. Na základě zkušeností, a to nejen z vlastní profese, mohu
doporučit být se svým bikeshopem v trvalém kontaktu, svěřit mu provedení
speciálních úkonů.
POHON
SRDCEM BIKU
Záměrně jsem si nechal pro pohon zvláštní odstavec. Péče o něj
se totiž jak červená nit vine celým technickým životem kola. Pozornost,
kterou si dokáže při její nedostatečnosti vynutit, není nijak náročná
na čas, ze začátku spíš na šikovnost, ale je nezastupitelná pro bezchybný
provoz. I když jejím zanedbáním nepůjde o život, řetěz přeskakující
na nejmenších pastorcích nebo nezařaditelný nejlehčí převod dovedou být,
zejména při společné vyjížďce, pěkně protivné. Ani cvrlikající řetěz
není tou nejlepší bikerskou vizitkou.
Systém indexovaného řazení
spočívá mimo jiné i v přesně dávkovaném pohybu lanka iniciujícím
odezvu měniče nebo přesmykače takového rozsahu, aby došlo k přesnému přeřazení
z jednoho ozubení na druhé. Jakákoliv změna vzájemných poměrů
spolupracujících dílů má za následek nepřesnosti v provedení úkonu. V
době zabíhání kola to bývá nejčastěji způsobeno sedáním bovdenů v opěrných
plochách, později vytažením lanka nebo důsledky provozu na měničích (vůle,
deformace, změna vlastního seřízení).
Doladěním seřizovacího
šroubu přehazovačky, většinou o půl až jednu otáčku, lze obnovit tichý
chod. U přesmykače se seřízení provede stavěcím šroubem na řazení, ale
někdy je příčinou příliš nebo zase málo napjaté lanko a tah je potřeba
upravit. Stává se také, že nevhodná poloha vodítka přidrhává o řetěz
nebo dokonce sníží schopnost řazení. Přesmykač musí být rovnoběžně s
převodníky a ve správné výšce. Seřízení je podmínkou funkce nutnou,
nikoliv postačující. Není-li v pořádku řetěz, nemůže ani pohon dobře
chodit. Tuhý článek znamená snížení průchodnosti řetězu vodítkem,
jeho špatný náběh na zuby pastorků a zejména na těch nejmenších se pak
projeví střílením nebo přeskakováním. Stejně tak suchý řetěz ztěžuje
svým mechanickým odporem jízdu a podstatně zpomaluje proces řazení. Pro
mazání používejte raději řídké oleje s teflonem a vysokou schopností
zavzlínat dovnitř (např. GT 85) nebo speciální mazadla na řetězy (Castrol).
Klasické strojní oleje jsou sice podstatně levnější, ale řetěz se musí
s nimi doslova prolít přebytečný olej s povrchu utřít a přes to zabránit
vzniku šmíru je prakticky nemožné. Řetězu se vyplácí věnovat pozornost
od počátku až do konce jeho technického života. Když totiž propásnete čas
vhodný k výměně, je téměř jisté, že budete měnit také kazetu a možná
i převodníky. (To se ale určitě během prvních 150 km nestane).
JAK S KOLEM JEZDIT
BĚHEM ZÁBĚHU?
Citlivěji a vnímavěji,
než s kolem již zajetým. Ti, kdo sedlají svůj první bike, asi hned druhý
den nevyrazí za extrémními sjezdy, ale vím, že dík snadnosti rozhodování
z neznalosti jsou ochotni vyrazit na cestu do Paříže s třicetikilovou bagáží.
Kolu, na rozdíl od auta, nehrozí poškození
motoru překročením záběhových otáček, ale jeho jednodušší konstrukce
je pro někoho možná nelogicky jaksi z principu náchylnější na počáteční
provozní zatížení a vykazuje podstatně víc záběhových závad než
technologicky složitější auta. A zde číhá zrada: přesto, že nejde o
poruchy znamenající konec technického života příslušného dílu, nýbrž
v drtivé většině pouze zjišťujeme jen jejich rozladění (uvolnění,
rozcentrování, omezení funkce), způsobené dříve zmíněnými procesy vzájemného
usazování, je nutno k zajištění další provozuschopnosti kola rychle
reagovat nastolením původního stavu, aby nedošlo dalším provozem k trvalému
poškození znamenajícímu vyřazení dílu. Zkrátka: co se povolí, je nutné
zase hned podotahovat a seřídit, jinak se můžeme připravit o další část
úspor (zbyla-li po nákupu kola vůbec nějaká rezerva).
GARANČNÍ PROHLÍDKA
Tři odpoledne s novým
strojem máme za sebou, potřebné kilometry nakroucené a nic nebrání
objednat se ve svém servisu na první garanční prohlídku. Většinou bývá
dnes poskytována bezplatně v rámci prodeje. Chcete-li si ji ale z nějakého
důvodu nechat provést jinde, než bylo kolo koupeno, počítejte s tím, že
ji budete platit. O bezplatnost služby se také připravíte pozdním přistavením
k prohlídce, pokud je v záručním listě časově limitována.
Co nám to tedy vlastně s kolem
provedou? V prvé řadě jsou zkontrolovány všechny důležité pevné spoje:
kliky, pedály, představec, řidítko, sedlo. Vůle v otočných uloženích
jsou podle potřeby doladěny na hodnoty potřebné pro lehký chod. Docentruje
a dotáhne se výplet obou kol. Opět je zkontrolován a doladěn systém
pohonu, je odzkoušeno řazení všech převodů a otestován brzdový systém.
Někde se o správné funkci kola na závěr přesvědčí krátkou projížd'kou.
Garanční prohlídkou končí
jedna etapa vašeho soužití s kolem. Od této chvíle je jeho technický život plně ve vašich rukách. Vy rozhodnete, co si opravíte sami
a co svěříte servisu, na vás je, jak budete s bikem jezdit i jak o něj
budete pečovat a stejně tak i na vás zůstane, kterak budete s kolem nakonec
spokojeni.
*poznámka: tento článek je převzat z časopisu Peloton č. 8/1994, autor
ing. Jan Taich
-----------------------------------------------------------------------------------------------
ZÁKLADNÍ POKYNY rady
a triky pro provoz
a údržbu jízdního kola
Přední vidlice: ohnuté nebo poškozené vidlice
by měly být vyměněny, nikdy je neopravujte.
Přední kolo:
Zadní kolo: kolo je usazeno v zadní vidlici pomocí osových matic.
Pokud není střed ráfku uprostřed (v ose pod dírou na odrazku) je nutné jeho
stranové přecentrování. Dbejte na správně dotažené šrouby. Zadní náboj prohlížejte vyjmutím
zadního kola z rámu a ručním otáčením osy náboje kontrolujte zda se otáčí s
velmi malým třením a vůlí.
tipy a triky: rychloupínáky
Při použití rychloupínáků
se správná poloha pro dotažení nastaví dotahováním matice, protilehlá
packa by měla začít zabírat v poloze třičvrtě. Poté se packa zamáčkne
nadoraz mimo trubky rámu. Nikdy netočte pro dotažení packou dokola!
Středové složení: prohlížejte
po jízdě v náročném terénu. Hřídel se musí volně otáčet bez stranové
vůle. Udržujte jistící kroužek dotažen a ložiska dobře namazaná. Pro
opravu nikdy nepoužívejte věnečky, vždy pouze samotné kuličky 11 + 11 ks.
V případě použití uzavřeného zapouzdřeného složení není nutná údržba
(např. typ Kinex). Při použití rozebiratelného zapouzdřeného složení (např.
levnější typ os Shimano) je údržba po delší době vhodná.
Řídítka, představec, hlavové složení: maximálně je přizpůsobte vlastnímu pohodlí.
Vysunutí představce lze provést maximálně po vyznačenou rysku. U typu a-head
lze seřizovat výšku pouze pomocí podložek. Sklon a výšku řidítek/představce
lze také doupravit použitím různých délek a zahnutí rohů nebo použitím
např. tzv. vlašťovkovytých řidítek Dotáhněte bezpečně všechny šrouby. Vyměňte
opotřebené složení, ujistěte se zda neklouže v řídítkách. Poškozené
hlavové složení poznáte při nadzvednutí předního kola. Při jeho zatočení
do stran nesmíte cítit tzv. důlek.
Přehazovačka a přesmykač: udržujte je správně nastavené. Přeřazujte jen pokud šlapete a vyhněte se
nárazu na zadní přehazovačku.
Seřízení indexového řazení lze provést pomocí napínacích šroubů
jejich jemným pootáčením (u přehazovačky jsou tyto šrouby v místě zakončení
bowdenu nebo na brzdových/řadících pákách, pro přemykač na brzdových/řadících
pákách.
tipy a triky pro správné nastavení:
přehazovačka - při
pohledu zezadu nebo zvrchu musí být řetěz, kladky a pastorek v jedné lajně
přesmykač - přehodíme řetěz na prostřední převodník a největší
pastorek, spodní vodítko přesmykače je při správném seřízení 1 mm od řetězu
Řetěz: kontrolujte opakovaně poškození nebo napnutí a vyměňte jej, jeli
to nutné. Často jej mažte, pečujte olejem o jeho jednotlivé články.
Pozor, řetěz se smí vytáhnout pouze o 1 mm, což lze zjistit speciální měrkou
(většinou zdarma v cykloservisu). Při větším vytažení dojde k opotřebení
pastorků na vícekolečku i na převodníku. Řetěz při záběru začne tzv.
střílet, přeskakovat. Poté je nutná vždy výměna řetězu i celého vícekolečka
a v cca 10% případů i celých klik (převodníků). Při zkracování u řetězů
Shimano použijte speciální černé výměnné čepy. Pokud má řetěz speciální
spojovací článek, je jeho použití na vašem uvážení. Na dražších
relativně drží.
tipy a triky: správné nastavení délky při výměně řetězu:
zařadíme na největší převodník a nejmenší pastorek na vícekolečku.
Osy (šrouby) kladek na přehazovačce by měli být kolmo k zemi.
Pneumatiky:
tipy a triky: značení pláštů a duší: používají se většinou
dvě značení
- pro nás složitější - v palcích např. 28x1 1/4 x 1 1/2
metrické např. 32-622
první číslo
znamená ( např. 32) šířku pláště v mm, druhé číslo (622) obvod ráfku
v mm
Uvádějte v obchodech raději druhou možnost, je daleko přehlednější a
srozumitelnější
Kliky a pedály: pedály příležitostně promazejte, zejména po jízdě v náročném
terénu. Nepokoušejte se narovnat případné ohnutí klik levní plechové převodníky
lze vyrovnat např. opatrným poklepem (kladivo + hole topurko).
Po prvních 100 km dotáhněte klikové šrouby a zkontrolujte šrouby převodníku
a pedálové hřídele.
tipy a triky: vrzání - vrže vám něco ve středu
(problém u hliníkových
klik)? Vyšroubujte pedály, namažte závit, případně jemně přejeďte pilníkem
ke
klice dosedající hranu osy pedálu.
Brzdy: udržujte brzdové gumičky nastavené 2-4 mm od ráfku. Kontrolujte
jejich opotřebení a je-li to nutné, vyměňte je. Očistěte olej nebo nečistotu
nahromaděnou na ráfku.
tipy a triky: skřípání brzd: pomoc - u nového kola je nutno počkat
na odstranění vrchní vrstvy nečistot a mastnoty z ráfků, další krok -
nastavení špalků do jemného šípu (1-2 mm) směrem po směru jízdy, odmaštění ráfků,
osmirkování hliníku ze špalků. Pokud ani to nepomůže, vyzkoušejte jiné
špalky. Pozor, někteří výrobci (např. Shimano) uvádějí u některých
typů špalků skřípavost jako nevyhnutelnost (např. za deště).
Ovládací lanka, bowdeny: lanka správně napněte. Pravidelně je kontrolujte,
kontrolujte volný, lehký chod a při opotřebení je vyměňte. V žádném případě
netvořte na lanku smyčky. Pozor na rez.
Přizpůsobení sedla:
Reflektory a odrazová skla:
Viz. vyhláška o provozu kol na pozemních komunikacích.
V případě poškození odrazky okamžitě
vyměňte. Používejte pro vlastní bezpečnost oblečení a obuv s reflexními
nášivkami.
Rám: kontrolujte opakovaně poškození v barvě okolo spojení trubek. Tímto
způsobem se může projevovat ohnutí nebo prasknutí rámu. Ohnutý nebo
prasknutý rám ihned vyměňte, neboť dochází k nadměrnému namáhání další
části rámu, čímž vzniká velké nebezpečí úrazu.
tipy a triky: velikosti rámů:
Z důvodu používání různých atypických
konstrukcí, sklonů trubek a kol pro různé použití nelze přesně říci,
že právě velikost ta a ta je přesně vhodná pro vaši postavu. Doporučujeme
proto vyzkoušet vybrané kolo v prodejně, posadit se na něj, případně
projet. I pouhá jiná délka či sklon představce může znamenat jiný pocit při ovládání kola. Staré
poučky o vzdálenosti na dlaň od vrchní trubky a podobné raději zapomeňte.
klasické značení velikostí rámů:
silniční - např. 50, 56,
58 cm (vzdálenost od osy středové osy k prostředku vrchní rámové trubky)
pozor - někdy je tato velikost uváděna jako vzdálenost od osy středové osy
k vrchu sedlové rámové trubky (což znamená rozdíl v řádu cca 2-4 cm)!
horské, cestovní (trekingové) - např. 18", 20"
palců (udává se vzdálenost od osy středové osy k vrchu sedlové rámové
trubky)
Jak,
co, čím a přibližně jak často mazat:
náboje kol: vazelína, 1x ročně
hlavové složení: vazelína, 1x ročně
lanka, bowdeny: vazelína, někdo radši olej nebo spreje např. s
teflonem, 1x ročně, celková výměna cca po 2 - 3 letech
osa šlapacího středu (kuličková ložiska, věnečky): vazelína, 1x
ročně
plně zapouzdřená osa - bezúdržbový
rozebiratelná zapouzdřená
osa (např. typ Shimano): vazelína, 1x za 2-3 roky
řetěz: spreje s teflonem apod. nebo alespoň olejíček, několikrát
ročně
přehazovačka, přesmykač: promazání čepů teflonovým sprejem nebo
olejíčkem, několikrát ročně
sedlovka, představec: vazelína na zapuštěnou část, 1x ročně
odpružené vidlice: speciální vazelína, olej - frekvence mazání (výměny
oleje) dle návodu výrobce
(většinou 1x za 2 roky, při bezbahenním provozu)
ostatní díly se většinou nemažou (dráty u kol, ráfky..), uvnitř řadících
páček vydrží vazelína většinou po celou jejich životnost
Pokud nebudete mít vážný důvod v sezóně, vyhněte se náporu
na cykloservisy v období březen - srpen a přivážejte svá kola po sezóně.
Mechanici budou mít na vás čas a budou rádi, že mají co dělat.
Oblečení
aneb co na sebe?
Tuto
oblast necháme na osobní zkušenosti každého z vás. Nebojte se používat
nové,moderní (i když poměrně nákladné) oblečení a materiály (odvádí pot od těla, nepouští k tělu vodu, vítr, chrání před
zimou). Vyplatí se to.
*poznámka:
výše uvedené informace jsou čerpány ze záručních listů kol a doplněny
vlastními zkušenostmi.